Welke van de twee outfits op deze foto zou jij aantrekken: de linker of de rechter?
De keuze die je maakt hangt af van wat voor soort persoon je bent. Ben jij een zakelijk type of hou je meer van gracieus? En het hangt ook af van de gelegenheid: ga je lekker op een terras zitten of ben je op weg naar je werk? Dus of je een bepaalde outfit wel of niet zou aantrekken hangt samen met wie je bent en wat je doet.
Met boeken is dat niet heel veel anders. Of iemand een boek gaat lezen hangt samen met wie hij of zij is en wat hij of zij doet. Wanneer je een boek schrijft over je vakgebied is het ook belangrijk om te weten voor wie je dat doet.
Weet jij wie jouw toekomstige lezer is? Wat zijn of haar voorkeuren zijn? Hoe beter je je daarin verdiept hoe groter de kans dat jouw boek ook daadwerkelijk gelezen gaat worden. Maar wat moet je dan allemaal over jouw toekomstige lezer weten?
Dit zijn de vijf belangrijkste dingen die je in ieder geval over je toekomstige lezer moet weten:
- Hoe is de situatie van jouw lezer voordat hij jouw boek gaat lezen? Probeer deze zo goed mogelijk te beschrijven en let dan vooral op aspecten die betrekking hebben op het onderwerp van jouw boek. Wanneer je een boek schrijft over leidinggeven kan je de situatie van je toekomstige lezer als volgt omschrijven: zij geeft leiding aan een team dat niet functioneert en waar de saamhorigheid ver te zoeken is. Wanneer je een boek schrijft over mindfulness zou je de situatie bijvoorbeeld kunnen omschrijven als: hij heeft een drukke baan en probeert dat te combineren met een gezin. Dat levert veel stress en onrust op.
- Wat is de reden dat jouw toekomstige lezer jouw boek wil gaan lezen?Je kunt hierbij denken aan bepaalde behoeftes die de lezer heeft of problemen waar hij mee worstelt. Zo kan het zijn dat jouw lezer jouw boek gaat lezen omdat hij behoefte heeft aan rust, aan een gezonder lichaam, aan meer klanten, aan een betere band met zijn kinderen. Het kan ook zijn dat hij jouw boek gaat lezen omdat hij een probleem heeft in een relatie, om een baan te vinden, om gezond te koken of leiding te geven aan een team.
- Wat weet jouw toekomstige lezer al over het onderwerp? Heeft hij al talloze boeken over afvallen, leiding geven, communicatie of relaties gelezen? Welke kennis heeft hij daarin opgedaan?
- Waarom heeft jouw toekomstige lezer jouw boek nodig om zijn behoefte te vervullen? Waarom lukt het hem bijvoorbeeld niet zelfstandig om deze behoefte te vervullen? Is er een gebrek aan kennis of is de kennis die hij heeft niet juist? Of is er een andere benadering of een andere invalshoek nodig om verder te kunnen komen? Of heeft jouw boek misschien iets dat al die andere niet hebben?
- Hoe is de situatie van jouw toekomstige lezer nadat hij jouw boek heeft gelezen? Probeer dit weer te omschrijven en let daarbij op de aspecten die betrekking hebben op het onderwerp van je boek. Bijvoorbeeld: Zij geeft nu op empathische wijze leiding aan een team dat goed functioneert. Hij weet wat hij moet doen om gezond te blijven en heeft zijn levensstijl daarop aangepast.
Nu ben ik even benieuwd. Hoe goed ken jij je toekomstige lezer?
Wil je meer weten over het schrijven en publiceren van een boek over je vakgebied? Download dan mijn gratis ebook ‘In vijf stappen naar een commercieel succesvol boek’.
Lees of bekijk ook:
Vijf goede redenen om een boek te schrijven over je vakgebied
Een boek schrijven over je vakgebied? Zorg voor een knallende inleiding
Jouw boek in de boekhandel: dit is wat je moet weten
De promotie van je boek: zo pak je het aan
Kan ik van mijn blogs geen boek maken?
Reactie
Renée Lafeber