Herken je dit?
Je ziet een boek voorbij komen met een interessante titel, een omslag en een prikkelende achterflaptekst. Je schaft hem aan met de intentie om hem ooit een keer te gaan lezen, leest de eerste pagina en dan merk je dat de tekst je toch niet zo trekt. Het boek verdwijnt op de stapel ‘nog te lezen’ waar hij vervolgens weken, maanden, jaren of voor altijd blijft liggen. Eeuwig zonde. Vooral als jij de auteur van het boek bent.
De eerste indruk.
Een eerste indruk maak je maar één keer. Dat geldt niet alleen voor jou als professional maar ook voor je boek. In een paar minuten nadat iemand jouw boek heeft opengeslagen heeft deze persoon al een beeld van je gevormd en dat bepaalt of hij het de moeite waard vindt om meer over jou en je boek te weten te komen. In de paar eerste pagina’s besluit de lezer dus of hij door zal gaan met het lezen van je boek.
Als je als auteur wilt dat je boek niet alleen gekocht maar ook daadwerkelijk gelezen wordt, dan is het dus zaak om daarin een goede eerste indruk maken. En dat is waarom de inleiding misschien wel het belangrijkste onderdeel is van je boek. Voor de lezer is het als het ware ‘de eerste kennismaking’. Je laat erin zien waar jouw boek over gaat, waarom het voor de lezer relevant is, maar ook wat jouw manier van schrijven is. En je verleidt de lezer om door te gaan.
Maar hoe doe je dat? Hoe maak je de lezer nieuwsgierig naar de rest van je boek? Ik geef je 4 tips met een paar voorbeelden:
Hoe schrijf je een knallende inleiding?
1. Gebruik de inleiding om te zinspelen op een behoefte die bij de lezer speelt en aan te geven dat jouw boek daarin voorziet.
Bijvoorbeeld:
‘Je wilt alleen maar gelukkig zijn. Maar kan het zijn dat bijna alles wat je dacht over het geluk vinden niet klopt en je zelfs op het verkeerde been zet? En dat dit nu precies de oorzaak ervan is dat je je ellendig voelt?
[…]
Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat er hoop is. Je kunt de ‘valstrik van het geluk’ herkennen, en, belangrijker nog, je kunt ook leren eruit te ontsnappen. Dit boek zal je de vaardigheden en kennis aanreiken om dat te kunnen.’
(Uit: Russ Harris: De valstrik van het geluk)
2. Je kunt ook zinspelen op een probleem waar de lezer mee worstelt en aangeven dat jouw boek een oplossing biedt:
Hoeveel mensen zijn er op deze onwaarschijnlijk competitieve wereld die echt tevreden zijn met zichzelf? Dat gevoel van tevredenheid met onszelf is heel kortstondig, helemaal om dat we ons bijzonder en bovengemiddeld moeten voelen om het gevoel te hebben dat we iets waard zijn. Moet je het met minder doen, dan voelt dat als een mislukking.
[…]
Wat is dan de oplossing? We moeten gewoon helemaal ophouden met onszelf te beoordelen en te taxeren. We moeten onszelf geen etiket opplakken van ‘goed’ of ‘slecht’, en doodeenvoudig onszelf met open hart accepteren.
(Uit: Kristin Neff: Zelfcompassie)
3. Begin met een provocerende uitspraak en beloof dat jij in jouw boek deze andere of ongewone visie verder uit gaat werken:
Vrouwen zijn van het brave geslacht. Vriendelijk, inschikkelijk, bescheiden en edelmoedig. Dat verwacht men van hen, maar komt ook overeen met het beeld dat iedere vrouw in zich draagt.
Braafheid zou de sleutel tot succes moeten zijn, maar het tegendeel is waar.
[…]
Ik zal laten zien waarom brave meisjes het niet ver brengen en ik zal de methode beschrijven.
(uit: Ute Ehrhardt: Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal)
4. Begin met een persoonlijke ontboezeming en vertel hoe dit heeft geleid tot de ontwikkeling van je gedachtengoed en de inhoud van je boek:
Relaties hebben mij altijd mateloos geboeid. Ik ben opgegroeid in Groot-Brittannië, waar mijn vader een café had en ik bracht veel tijd door met het kijken naar mensen: hoe ze elkaar ontmoetten, met elkaar praatten, dronken, ruzieden, dansten en flirtten.
[…]
Door goed te kijken naar het geschreeuw en gehuil van paren, hoe ze kibbelden en zich voor elkaar afsloten, begon ik te begrijpen dat er emotionele sleutelmomenten zijn, positieve zowel als negatieve, die een relatie bepalen.
Verleid de lezer om verder te lezen.
Met deze tips weet je dat je boek niet alleen gekocht, maar ook gelezen wordt. Omdat je de lezer meteen nieuwsgierig maakt, je laat zien dat wat ze gaan lezen voor hen belangrijk en waardevol is en dat doorlezen hen ook iets oplevert. Je verleidt ze als het ware om aandachtig te blijven en door te gaan. In die eerste pagina’s moet het gebeuren, een knallende inleiding zorgt daarvoor.
Dat maakt me ook even benieuwd. Wat is de beste inleiding die jij ooit hebt gelezen?
Lees of bekijk ook:
Vijf goede redenen om een boek te schrijven over je vakgebied
Kan ik van mijn blogs geen boek maken?
De promotie van je boek: zo pak je het aan
Jouw boek in de boekhandel? Dit is wat je moet weten
Reactie
Barbera de Jong