Je kent de term vast wel. De elevator-pitch. In de tijd dat je met de lift van beneden naar de bovenverdieping gaat, overtuig je de ander van de toegevoegde waarde van je product of dienst. Dat duurt zo’n 60 seconden. Wist je dat de aankoopbeslissing voor je businessboek ongeveer net zo lang duurt? Dat betekent dat een potentiële lezer snel moet kunnen zien welke waarde jouw businessboek voor hem of haar heeft. Een goede inhoudsopgave is daarbij essentieel.
Een eerste indruk maak je maar één keer. Dat geldt niet alleen voor jou als persoon, maar ook voor jouw boek. En het eerste wat de lezer doet als hij jouw boek in handen heeft is het openslaan om te zien wat er instaat. De inhoudsopgave geeft in het kort weer waar jouw boek over gaat, welke onderwerpen er aan de orde komen en hoe je betoog is opgebouwd. Daarmee kan hij in één oogopslag zien of het aansluit bij zijn behoeftes of interesses.
De omslag, titel en achterflaptekst zijn vooral bedoeld om de aandacht van de lezer te trekken. Ze geven een indruk waar jouw boek over gaat. Als de lezer in dat onderwerp geïnteresseerd is, zal hij jouw boek van de plank pakken en het openslaan om te bekijken wat je over dat onderwerp te vertellen hebt. En dan valt zijn oog meteen op de inhoudsopgave.
Een goede inhoudsopgave laat zien in welke behoefte jouw boek voorziet, welk probleem het adresseert en welke oplossingen het daarvoor biedt. Aan de hand daarvan bepaalt de lezer of jouw boek voor hem of haar waarde heeft en of het de moeite waard is om het aan te schaffen.
Stap 1.
Pak een groot wit vel en noteer in willekeurige volgorde alle onderwerpen die je in je boek aan de orde wilt laten komen.
Voorbeeld:
Mijn boek gaat over vitaliteit.
De onderwerpen die ik aan de orde wil laten komen zijn:
Stap 2.
Vertaal ieder onderwerp naar een probleem die de lezer ervaart:
Stap 3.
Vertaal ieder probleem naar een lezersbelofte. Een lezersbelofte formuleer je als volgt:
Als je dit hoofdstuk leest dan weet je:
Stap 4.
Combineer het probleem dat de lezer ervaart met de belofte die je aan de lezer doet tot één hoofdstuktitel:
Een goede inhoudsopgave prikkelt de lezer, maakt hem nieuwsgierig en laat hem in één oogopslag zien wat hij aan jouw boek heeft.
Meer weten over het schrijven en publiceren van je boek? Kijk dan ook eens de gratis e-books.
Lees of bekijk ook:
Vijf goede redenen om een boek te schrijven over je vakgebied!
Een boek schrijven over je vakgebied? Zorg voor een knallende inleiding!
Voorwoord en inleiding: wat is het verschil?
Proeflezers inschakelen: is dat wel verstandig?
Een boek schrijven: waarom het voorbereidende werk zo belangrijk is.
Reactie
Grietje Damming